Sedan 2008 är jag, Carina Holmgren inskriven som doktorand i industriell ekonomi på akademin för Innovation, design och teknik (IDT) vid Mälardalens högskola. I mitt avhandlingsarbete intresserar jag mig för entreprenörskap i skolan. Valet av område var enkelt eftersom jag varit engagerad i ett tio-tal olika forsknings- och utvärderingsprojekt som rör entreprenörskap i skolan och på så sätt haft privilegiet att följa den spännande utvecklingen inom detta område.
Det växande intresset för entreprenörskap som politiskt redskap återfinns såväl på EU-nivå som nationell, regional och lokal nivå. Sedan millennium har i Sverige skett en utveckling där entreprenörskap gått från att vara en näringspolitisk fråga till att ha blivit en utbildnings-politisk fråga. I maj 2009 blev entreprenörskap i skolan ett utbildningspolitiskt intresse på nationell nivå då regeringen presenterade en strategi för entreprenörskap inom utbildnings-området. Sedan 2011 ingår också entreprenörskap explicit utryckt i den nya läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet och betoningen på entreprenörskap är också stark i Gy 2011, dels som en uppgift för hela gymnasieskolan dels som en möjlighet för elever att fördjupa sig i entreprenörskap inom samtliga program och särskilt uttryckt i vissa program.
När det gäller entreprenörskap i skolan handlar det om att förflytta ett begrepp från en ekonomisk sfär där det tillskrivits betydelser till en ny sfär, den pedagogiska, och det kräver en översättningsprocess där pedagogerna är de som gör den slutliga översättningen om vad entreprenörskap blir i skolans praktik. Begreppet entreprenörskap väcker också motstånd i skolans sfär (Berglund och Holmgren, 2006). Det är denna översättningsprocess jag intresserar mig för i min avhandling. Vad blir översättningen av entreprenörskap i skolans praktik och hur går översättningsprocessen till.
Professor Anders W Johansson vid Mälardalens högskola och Linnéuniversitetet är ansvarig huvudhandledare och biträdande handledare är Anders Lundström, gästprofessor vid Mälardalens högskola och Eva Leffler, ph d i Pedagogiskt arbete vid Umeå universitet.
Senaste steget i avhandlingsprocessen var ett mellanlägesseminarium som genomfördes i september 2011. Nästa steg är nu slutseminarium som preliminärt planerats till hösten 2012.
Hemsidan senast uppdaterad 2012-06-06
Kontakta webbansvarig